Ajoin eilen 13 h aikana yhtä soittoa (ruokailua lukuunottamatta) matkan, joka oli -17, -13 ja -8 asteessa pakkaspyryä. ja lumipöllyä.
Käytössä oli mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti jne. Pistelin reippaasti alkumatkalla, kun silloin oli vielä valoisaa.
No siinä Iisalmen huitteilla edellä ajava auto ryhmittyi kääntyäkseen vasemmalle ja minä jatkoin suoraan, luonnollisesti ryhmittyjää kovemmalla vauhdilla vakionopeuttani. Yhtäkkiä autoni jarrutti ja näyttö vilkutti törmäyshälytystä. Onneksi takanatulija ei posauttanut perään, eikä autoni luisunut kääntäjän kylkeen. Ja onneksi pysyin tiellä ihmetellen, mitä oikein tapahtuu.
Kaikki vaikutti olevan taas ok ja jatkoin matkaa. Jonkin ajan kuluttua ohitin rekkaa ja eiköhän siinä rinnalla sama jarrutus ja hälytys toistunut. Auto päätti että Santun on syytä jarruttaa.
Kokeneet arvaavat, että LTA ja muut kivat anturijutut olivat tukkeessa lumesta, mutta kyllä kuulkaa oli aikamoinen kokemus. Kytkin vähän hommaa kokeiltuani kaikki hienot vehkeet pois päältä, sillä en halunnut viettää puolta tuntia liuotinpesussa antureita paljastelemassa. Siten pääsimme kotiin perinteisellä oikea jalka kaasupolkimella -tyylillä.
Aikamoista. Ajelkaa lomilta takaisin turvallisesti. Tänään keli on parempi.